onsdag den 3. marts 2010

Om Alaska i USA

Med en skønhed, der tager pusten fra en og samtidig er meget barsk, er Alaska en skatkiste, et turistområde, en legeplads,en magnet og USAs sidste pioneerområde med store uudforskede områder. Alaska er for dem, der søger en udfordring.

Alaska er for stor til et enkelt billede
Det er umuligt at give et samlet billede af Alaska, et landområde større end selve livet og det sidste større eventyr i USA. Alaska har sin egen magi. USAs største og smukkeste delstat er så stor, så alsidig og vild, at det er svært at begynde ét sted. Alaska er et bemærkelsesværdig sted, der har noget at tilbyde alle.

Delstaten har forandret sig meget i de seneste hundrede år, men laks, ørne, ulve og bjørne boltrer sig stadig i vildnisset. I dag er et område større end Californien, eller ti gange Danmarks størrelse, fredet som parker, monumenter og beskyttede områder. De 300 kilometer kystlinje i Prince William Sound, der blev dækket af olien fra det forliste tankskib Exxon Valdez, har igen en normal bestand af ørne og bjørne.

Mennesket har sat sit dårlige aftryk her, men Alaska er stor nok og vital nok til at kæmpe sig tilbage – også efter en menneskeskabt naturkatastrofe. For at forstå Alaska skal man opleve den uberørte skønhed på første hånd. Væk med guidebøger og Discovery Channel, væk fra Alaskas byer og de største turistattraktioner. Oplev det rigtige Alaska ved at tage væk fra alfarvej og Alaska vil afsløre sit sande jeg - uforfalsket skønhed.

Alaska er bjørne
”Pludselig, blot 6 – 7 m fra mig stod en bjørnemormed to unger! Hjertet bankede, og jeg vidste, at det værste, jeg kunne gøre, var at løbe. Hunnen krummede sig sammen som en panter før springet.

Jeg tvang mig selv til at tale roligt til hende, og langsomt, langsomt gik hun ind i skoven. I en sådan situation gælder det om at have nerver af stål og et stærkt hjerte, for ellers er der risiko for hjerteanfald.”

Peter Keller, Mit vildmarksparadis, 2004.

Læs mere om Alaska på den officelle turisthjemmeside.

Klik ind på The Anchorage Daily News, der dækker hele Alaska også med rejseinformation, vejr og fiskemuligheder.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar